EBA söker kommunikationsansvarig

Är du bra på att formulera strategiska kommunikationsmål och att hitta vägar att omsätta sådana mål i aktiviteter? Är du stilistiskt och språkligt säker och en erfaren projektledare? Sätter du värde i att utveckla en verksamhet tillsammans med andra? Arbetet som kommunikationsansvarig på kansliet för Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) är mycket varierat och innebär såväl strategiskt övergripande arbete som praktiskt kommunikationsarbete.

EBA är en statlig kommitté som består av en expertgrupp och ett kansli som svarar för den löpande verksamheten. Kommitténs uppdrag är att ta fram och kommunicera utvärderingar och analyser av det svenska internationella biståndets genomförande, resultat och effektivitet. EBA ger externa experter i uppdrag att genomföra studier och redovisa resultaten i form av rapporter. Några studier utförs även av kansliet. Kommunikationen med våra målgrupper är en central del i verksamheten.

Ansök via länken till höger.

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en kommunikationsansvarig som utvecklar och ansvarar för EBAs samlade kommunikation. EBAs behov är både strategiska och operativa. Det strategiska arbetet består i att utveckla och ansvara för EBAs övergripande kommunikationsstrategi och löpande vässa EBAs samlade kommunikationsarbete. Det operativa ansvaret inkluderar lanseringen av våra rapporter (exempelvis presskontakter), projektledning av vår årsrapport (inklusive visst skrivande), övergripande pressansvar (proaktivt och reaktivt), ansvar för vår hemsida, våra nyhetsbrev och inlägg i våra sociala medier, ansvar för den språkliga kvaliteten i alla våra produkter, samt även produktionsansvar för vår podcast.

Kvalifikationer
Du har relevant akademisk examen och flerårig erfarenhet av både strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Du har mycket god förmåga att formulera strategiska kommunikationsmål. Du har en utvecklad förmåga att skapa processer för att uppfylla sådana mål och operationalisera dem i aktiviteter. Du är en stilsäker och driven skribent, på såväl svenska som engelska, med god känsla för målgruppsanpassning. Du är bra på att planera och projektleda kommunikationsinsatser såsom grafiska produktioner, seminarier och mässdeltagande.

Vidare är du omdömesgill, självständig och initiativrik och kan på ett prestigelöst sätt pröva både dina egna och kollegors tankar om verksamheten. Du har också kompetens att utveckla tjänstens innehåll i en riktning som gynnar verksamheten.

Följande är meriterande:

  • Erfarenhet som beställare och/eller van användare av kommunikationstjänster (text, webb, podd, etc.).
  • God förståelse för vad det innebär att arbeta med kommunikation i en statlig myndighet.
  • Expertis som textredaktör, bra på att förkorta, förenkla och tydliggöra ofta komplicerade texter och budskap, på såväl svenska som engelska.
  • Rutin av att moderera samtal om ämnen utanför din sakkompetens.
  • Kunskap om internationellt bistånd.
  • Tillgång till relevanta nätverk.

Tjänsten kan i viss utsträckning anpassas efter individuell kompetens. Att fungera väl i ett nära samarbete på en liten kreativ arbetsplats är en avgörande kompetens.

Vi erbjuder ett spännande arbete i ett välfungerande arbetslag med trevliga arbetskamrater och stora möjligheter att utveckla och förverkliga idéer för hur vi bäst ska nå våra målgrupper. EBA är oberoende, så det är viktigt att förstå och kunna fylla rollen som opolitisk tjänsteman.

Övrigt
Anställning enligt kollektivavtal för sakkunniga inom Regeringskansliet (Specialistavtalet). Tillträde snarast efter överenskommelse. Lön efter kompetens och tidigare erfarenhet.

Är du intresserad?
Mer information om EBA finner du på www.eba.se

Vill du veta mer om befattningen, kontakta EBAs kanslichef Jan Pettersson, tel. 08-405 35 17.

Upplysningar om anställningsvillkoren lämnas av kansliråd Kristina Östergren, tel. 08-405 42 28.

Välkommen med din ansökan senast måndag den 14 augusti 2023. Vi ser gärna att du ansöker via vårt rekryteringsverktyg (se högerspalten).